RETKELLÄ RUUTANASSA

Lähdimme kiertämään Ruutanajärven luontopolun arkisena aamupäivänä. Ruutana sijaitsee Nokian Siurossa, ja sinne on lähelle helppoa päästä autolla ja bussireitti menee pienen matkan päästä. Näimme koko retken aikana vain muutaman muun ihmisen, mikä oli todella positiivinen yllätys. Reitin maisemat olivat kauniin ja vähän jylhän näköisiä. Kauniita isoja sammaleisia kiviä, naavaisia puita ja kevään ensimmäisiä kukkasia. Retken aikaan oli ruohikkopalovaroitus, joten nuotiota emme päässeet tekemään. Tämä oli tiedossa lähtiessä, joten eväät olivat sen mukaiset.

Suurinpiirtein luontopolun puolivälissä sijaitsi Ruutanajärvi, jonka kävimme kiertämässä. Järven rannalla olisi ollut siisti nuotiopaikka jykevine penkkeineen, joilla olisi eväitä kelvannut syödä. Päätimme kuitenkin evästellä alkumatkan puolella näkemällämme Linnakodalla, komean kivikon keskellä olevalla nuotiopaikalla. Upeasti harmaantuneet laudat kodassa ja jäkäläinen rinne tuovat mieleen jotain Lappimaista. Söimme eväät siis siellä. Kahvia termarista ja pientä suolaista huikopalaa. Ihanan rauhallista ja rentouttavaa!

Tätä paikkaa voi suositella lähes kaikille peruskuntoisille ja myös lapsiperheille. Luontopolku on nelisen kilometriä pitkä, polut tosin välillä aika kivikkoisia ja juurakkoisia. Tämmöisiä jokapäiväisiä lenkkejä pidempiä kävelyjä pitäisi minun tehdä lisää. Epätasainen maasto tuntui kyllä illalla pohkeissa ja lonkissa. Ehkä ensi viikolla parikin pitkää metsälenkkiä?